neljapäev, 12. detsember 2013

Gorillad ja muud elukad


Nagu pealkirjastki na"htub ei suutnud ma vastu panna ja astusin nende ida saksa turistide sekka (ca 3000 inimest aastas) kellele saab osaks room ma"gigorillasid trehvata. Et need elukad suurest kurbusest lihtsalt otsad annavad loomaaias, siis on neid maailmas voimalik naha vaid siin, Kongo DRV, Rwanda ja Uganda piirimail vihmametsades. Uldse on seda liiki argi suurusjargus 700-800 isendit, (80/ndatel oli number juba korra 400-500 juures). Uskumatult voimas kogemus oli ma u"tlen! Raudselt seda pappi va"a"rt. Suured, rahumeelsed lehti ja muud taimset kraami na"ksivad elukad, kes olles geneetiliselt 97 prossa osas inimesega samast materialist, tekitades ka omajagu a"ratundmisroomu, lihtsalt oma igapa'evaseid asju ajamas. Tuus! Ja olles inimestega a"ra harjutatud sind mitte va"ga ka ta"hele pannes. Grupp mida ma kaemas ka"isin oli 10 isendit, kellest trehvasin 8-t, nende hulgas alfaisast, ema lapsega, kahte ma"ngulustis paari aastast ja moningaid teisi. Ma panen parem paar videot ja pilti, sonadega ma nagunii seda emotsiooni edasi anda ei suuda. Va"ike parandus: Peale umbes tundi aega, 2 elektrikatkestust ja nelja viite arvuti brain freeze, mis erinevate asjade, eriti just videose uploadimisele kuigi ha"sti ei moju, olen sunnitud siiski nentima, et teil tuleb pildi voi paariga leppida...



Jaa, aga tegelikult ei ole ma vahepeal vaid Gorilladega tegelenud. Kisorost sai MGahinga rahvusparki algselt u"ldse mindud niisama matkama rohkem, mida ka alguses tegin. Ronisin u"he vulkaani otsa, mis ummbes 3700 meetrit on, siuke korralik hommikune harjutus koos 1100 m korguste vahega... See on umbes nagu 400 korrust voi nii. Ja alla tulles kasutasin juhust, et rahvuspargi tasud selleks paevaks juba makstud olid ning ka"isin kaesin Golden Monkeysid bambuse vosas ringi hu"ppamas ja toitumas, keda oli korralik kari, va"idetavalt 60 isendit. Aga kuna bambuse vosa oli tihe ja ilm kiskus vihmale, siis hakkasid need pa"rdikud vaikselt puude latvade poole ronima ja kvaliteetne vaatlusaeg
ja"i lu"hikeseks. Igati tuus kogemus, aga lihtsalt gorilladega vorreldes on ta natuke lahjem (ja ka palju kordi odavam). Viimane tund allama"ge matka andis aimu, miks seda metsa vihmametsaks kutsutakse :), olin korralikult ligu ma"rg kui alla joudsin. Matkamine ka"ib siinkandis muidugi ilusti kenasti pu"ssimehe (rahutu Kongo piir on vaid kilt, paar) ja giidi saatel, alla joudes kasutasin muidugi juhust ja kaesin seda AK 47 natuke la"hemalt.

U'tleme nii, et toru ots oli mulda ta"is, aga ku"ll ta vajadusel pauku oleks teinud. U"ldiselt see asi nii hull siin pole, et automaadiga on vaja ringi ka"ija, aga eks ettevaatlik tuleb olla, turistide kui sissetuleku allika kaitsel. Seda enam, et mingi kuu aega tagasi tuli pa"ris arvestatav hulk ma"ssulisi (Rwanda ja Uganda peale kokkupeaaegu 1000) Kongo DRV metsast (kuhu on surutud nii sealsed, Rwanda, Uganda kui ka Burundi erinevad ma"ssajad) va"lja relvi maha panema, peale seda kui neil elu kibedaks oli tehtud, ja seda just rahvuspargi  rangerite juurde siinmail.  Telklaager oligi mul rahvuspargi va"ravas, kus koos pargivahtide ja kohaliku kulalistemaja pidajaga oma ja"rgmise pa"eva lebos mo"o"da saatsin enne gorilla va"rki. Lebopa"eva ohtul la"ksin vaatama kohaliku ku"la poiste jalkat naaberku"la vastu, naaber ku"la loi ponnama ja ei ilmunud va"lja, nii et ma"ngiti omavahel. Tegijaid oli igasuguseid, isegi saksa koondislasi trehvas ;).


Igatahes sain natuke aimu kuidas siinmail ku"lades asjad ka"ivad, trehvasin ka na"gema kuidas paar poissi omavahel tu"lli la"ksivad, verd just polnud, aga ka"tsi oli ku"ll, kuni vahele jouti. Siis oligi juba Gorilla va"rk, natuke veel matkamist ku"lade vahel ja transa alustuseks tagasi Kisorosse, siis Kabalesse, kus ka korra sai ohtul va"ljas ka"idud ja siis 9 tundi bussireisi Kampalasse, eile. Ta"na olen nats linna peal tuterdanud, homme aga la"hen Murchison Fallsi rahvusparki 3 pa"evasele tuurile koos teiste backpackeritega, ehk olen u"ksiku reisiselli asemel osa suurest valgest kambast. Safari toatab tulla aus (kuigi mitte pa"ris tansaania tase vist), voimalus naha nii mondagi, lisaks u"hele maailma voimsamale joale lovid, leopardid, elevandid, ninasarvikud, krokodillid joehobud... Nii, aga nu"u"d lopetan, muljetamiseni.

Kommentaare ei ole: