laupäev, 17. detsember 2011

Sukeldumistrip

Hei, 4 paeva sukeldumist, 14 vee alla minekuga seljataga ja naeratus na"ol korvuni :). Kui alguse poole tuli jamamaid sukeldumisi kah hulka, siis lopp oli voimas, viimase 4 sukeldumise jooksul onnestus na"ha selliseid ilma imesid nagu Whaleshark (vaalhai?), Guitar shark (gitarri hai) ja Nurse shark (ode hai :)). Neist esimesed 2 on suht haruldased elukad - meie ulikogenud (mina vaဓlja arvatud) sukeldumisseltskonnal oli see suurema osa jaoks esimene kord neid molemat na"ha. Ma olin odav kollanokk seal tripil teiste korval - koos tripil tehtud 14-ga olen kainud vee all nu"u"d 30 korda, moned tu"u"bid na"gid oma esimest Whalesharki siis 330-ndal korral... Ja u"ldse tundus, et ma oma 30 strateegiliselt ha"sti u"lemaailma paigutatud sukeldumisega olin umbes samapalju haruldusi trehvanud vee all kui nemad, millest mind ka siis aasiti lucky estonian bastardina, kes hea onne talismanina ka neile nats ilusaid loomi ette ajas. Whaleshark oli puhas onn - peale selle, et selle nagemine on vaga keerukas, ei kipu ta siinsetes vetes enne jaanuari ka na"gu na"itama muidu. Seltskond oli siis epale minu veel 6 sukeldumisklienti ja kaks instruktorit, firma omanik Juergen saksamaalt (lopetas oma sukeldumiste lugemise moned aastad tagasi 1000 peal), sveitsi paar kel oli minu vanune poeg kodus (molemad u"le 300 sukeldumise), sveitsist veel uks insener, kel oli mingi 130 sukeldumist ja umbes sama kogemusega touaretaja voi pigem vist pullipaaritaja (no touaretus on siuke intelligentsem business) la"a"ne austraaliast ning u"ks aasia paar, mees singapurist (mingi 130 sukeldumist) ja tema proua malaysiast (no see oli vist nats rohkem sukeldund kui mina ag ka"itus vee all nagu lammas). Seda milliste sukeldumispededega tegu oli sai aru rahval olevast fototehnikast. Austraallasel oli mingi 8000-10 000 taalane fotokakomplekt, teistel va|he tagasihoidlikum aga vee all klopsiti pilte igastahes hoolega, sebisin endale kah moned ja panen siia ules, kui tais (idee poolest on tai kavas u"lehomme) interneti kiirus seda voimaldama hakkab. Muuhulgas sai kaks sukeldumist tehtud pimedfas, sa raisk kus siis on teistmoodi elu seal vee all :). Pa"ris tuus on igast krevettide ja va"hkide askeldamist kaeda, ma sain teada kust krevetid tulevad va"hemalt. U"ldse tudeerisin natuke merebioloogiat ja sain nats asjadest teada, mitte et ma kraadi taotleks selle statementiga :).

Lisaks sai la"bi ujutud u"he va"iksema saare alt ta"na hommiku poolikul, koobas oli kohati suht kitsas, poole peal tuli vastu voi oigemini, ajasime u"les 2 nurse sharki - u"ks pani putku, teine tuli lahemale ja keeras teise ku"lje ja magas edasi :). Oli teine siuke 3-3.5 meetrit, kui poleks teadnud, et ta uldiselt karpe ja muud sellist so"o"b oleks hirm olnud :). Whale sharki na"hes oli mul ku"ll hetkeks hirm - olime 20 meetri peal voi nii, kui ulevalt vari u"le ujus, nahtavus oli kah sita voitu, mina kogenematu elukana ja hirmust suurte silmadega arvasin algul, et tegu on 4-5 meetrise great white sharkiga, mis on pa"ris kuri loom, eksitusest sain aru kui meie tai instruktor padavai kaamera pihus ules tema poole ujuma kukkus. Vaatasime siis tema moodumise a"ra (einestas teine), rnisime nats korgemale ja ootasime kuni ta ringiga u"mber rifi tagasi tuleb ning saime oluliselt parema vaate osaliseks. Lisaks vee alusele elule na"gime ka umbes musta miljonit kalapaati ning u"le kalastamine on ilmselgelt probleem, eriti oli na"ha see esimesel kahel pa"eval ku"lastatud riffidel, kus du"namiidiga kalapu"u"gi ja"ljed ja kalade va"hesus olid ilmselged. Muu hulgas kohtasime sukeldudes ka mitmeid kalapuure - no sellised 4*3*2 meetrit loksud, kuhu sisse ujuda kerge, va"lja raske, nagu va|hi unnad eesti maal. Nome oli selle juures see, et tihti olid loksud ko"ie katkemise tottu pohja ja"a"nud ja neisse sisse ujunud kalad ei la"inud isegi mitte so"o"giks... Tegime paar sellist loksu lahti mo"o"daminnes. Igatahes, kui kiiremas korras midagi ette ei voeta Myanmari valitsuse poolt, siis paljusid sukeldumispaiku varsti enam pole, kus ka"idud sai. Samas selle 800 saarega saarestiku turismipotentsiaal on ta"iesti fenomenaalne, oige majandamise korral kinjdlasti kalanduse piiramisest tulenevast kahjust kordades suurem, ja"tkusuutlikusest ra"a"kimata. Aga noh, isegi kui valitsus sellest siin aru saab, siis tegevused on lahjad ning katsu sa seda vaesele kalurile seletada, kellel hing niigi paelaga kaelas...

U"hesonaga, rohkem ei jahu sellest, kui u"limalt lahe sukeldumisretk oli, homme lendan Yangoni ning kui sealne internet voimaldab mul krediitkaardiga lennupileti osta, siis pa"ev peale seda Bangkoki. Kui internet seda ei voimalda - siis olen ha"das nagu mustlane ma"das. Myanmaris kehtib teatavasti va"lismaalastele ainult sularaha (loe USD) ning selle hankimine va"lismaalt ei ka"i teps mitte pangaautomaatide abil, nagu arvata voiks, ka western union pole siia pesa teinud ning kohalikud pangad kah rahvusvahelistest u"lekannetest midagi teada ei taha. Peale seda, kui ta"na 5 minutit enne Myanmar Airwaysi office sulgemist endale pileti ostsin, ja"i mulle cashi dollarites ja kohalikus rahas ta"pselt niipalju, et maksta o"o"maja eest ta"na, homme, nats praetud riisi su"u" kuski ning maksta a"ra trahv viisast pikemalt oldud pa"evade eest (viisa sai mul 13-ndal la"bi, aga nats kauem olla on OK, peab lihtsalt 5 taala pa"evas peale maksma lahkudes) ning siis on mul veel umbes 10 taala puhvrit, millega va"ga kaua just ei ela... Lisapuhvrina on veel 15 EUR-i ja 5 naela - nendega pole Kawthoungis peale ma"rkmepaberina kasutamise suurt midagi teha, Yangonis voibolla onnestub nendega vajadusel hangeldada, aga lennupiletit selle eest va"ga ei osta just :). Igatahes, tuleb kiirele internetile loota ja peale seda Tai sularaha automaatidele :).

1 kommentaar:

Massa ütles ...

Joudsin Yangoni, siinkohal ei saa mainimata ja"tta, et Myanmar airways a"rimudel ja selle seos kellaaegadega on suht imetabane :)

Kui ma 5 pa"eva tagasi ku"sisin, et kas ta"na lend on, siis vastati et jah, ku"simuse peale mis kell o"eldi, et pole veel selge :), piletit ei mu"u"dud aga lennusoov pandi kirja, nats imelik, aga Myanamris tavaline. Eile maksin raha ja sain pileti, kus kirjas check in latest 7 a.m. Jalutasin siis hommikul linnavahel ja otsisin mootorratta taksot, kui na"gin et lennufirma kontori ees paar inimest ootab, selgus, et nad hakkavad check iniga tegelema ja ootavad (veo)autot sinna minekuks. U"hinesin. Joudsime lennujaama kell 7.10, olime esimesed hinged seal peale turva ja kohvikupidaja, check in algas kell 7.30 (mitte ei loppend 7), lennuaega endiselt keegi ei teadnud o"elda, sellest, et see boarding passil oleks kajastunud ra"a"kimata :). 9.30 maandus mingi lennuk, 10.30 oli boarding ja 12 maandusime Yangonis. Koik sujus ilmselgelt, ja kliendid on rahul, lennuaega ei lubatud, kellegil pohjust pahandada ei ole, check in latest ta"hendab seda, et katsun ise selleks ajaks check in laua taha jouda (pileti ostsin samalt tu"u"bilt kes chack ini tegi) :).

Hea uudis on see, et Yangoni internet vedas lennupileti ostu ta"itsa va"lja ja puha.