pühapäev, 18. veebruar 2007

11. veebr, Tagasi Kandys, voorastemajas, kell 20.18

Hei hopsti noored ja vanad, kuked ja kanad. Pa''evake ja"lle ma"rkamatult ohtasse veerend ja silmakesed selle jooksul kultuuri ja ajalugu nii pilgeni ta"is topitud, et anna olla. Ka"isin Polonnaruwa iidse linna vafremeid uudistamas, see oli kunagi kapealinn (1100-1200 aasta paiku), nagu iga enesest lugupidav linn Sri Lankal :). Tegelt vist lihtsalt palju pealinnu seetottu, et seoses india maharadzade invasioonidega, koliti seda ja"rjest lounasse. Varemed olid pa"ris sefid iseenesest, aga pa"rast eilset mega elamust kaljusid avastades olid emotsioonid suht tagasihoidlikud.






Ise vist olin loll kah vist ta"na, et la"ksin alustuseks muuseumi asemel varemetesse, muidu oleks veits ajaloolist tausta rohkem teadnud ja osanud asju seostada. Tosi ta muidugi on, et ma olin nii varane, et muuseum oli veel kinni, ikka virk ja kraps, punane laps. Ja mitte pioneer, vaid lopuks sain hakkama ja poletasin end a"ra, totaalnered neck olen ja o"o"siti ku"lge ei keera. Eks see eilne kaljuturnimine viis vist pa''iksele liiga la"hedale:) Aga need sigiriiya kaljud..., need kaljud, mul eal ei unune..., need ilusad korged kaljud, mul voitsid su"dame. U'hesonaga, kui Sri Lankale tulete, siis Sigiriya kaljukindlus votke kindlasti plaani. Ise soovitan kusjuures tagumist, pisut va"iksemat mitte turisti kaljut (voiballa seetottu, et esimese pa"ris tippu ma allpool ja"rgnevatel asjaoludel ei joudnud). Ma nimelt hu"ppasin bussipealt maha, ja kuna olin tagumisest mitte turiti kaljust kuulnud ja ei teadnud veel kas tahan 20$ maksta, asusin seda otsima. Aga teps mitte ei na"inud. Ja"reldasin siis, et ju esimene varjab a"ra. Votsin siis u"he rajakese ja asusin asja uurima, ja nii oligi, kuigi mets seda kinnitust minu eest hulk aega varjas. Minu u"llatuseks algas tee tippu u"he budistlikku templi hoovist, tee u"les oli lihtsalt oivaline, kuigi turnimist oli omajagu (aga igau"he jaoks kes tahab peaks rada la"bitav olema). Teepeal na"gin paari kohalikku, kes mind va"ga imestunult seirasid, ilmselt arvasid nad, et teine kalju on minusuguste jaoks. Nemad ilmselt ka"isid tipu la"hedal Buddhale lilli viimas, kes seal lamas. Vaated u"levalt olid lihtsalt viimase peal! Ja seal veel kaktuse vilus einet votta, mmm.... Eine lopus liitus minuga u"ks inglane, kellel 20$ taala oli kopsu u"le maksa ajanud kuna ta indias elades kohaliku hinnaklassiga ha" sti kursis oli ja tema na"olt vois ka rohket rahulolu selle paiga osas va"lja lugeda. Ise otsustasin aga va"simuse kiuste teise kalju otsa kah ronida (kaljudele kogu tous u"le 250 m?). La"henesin teisele kaljule tagant poolt ja kasutasin alatult a"ra valvuri eemalolekut ning astusin u"le tokke, sest miks osta piletit kui saab ilma, eriti eel kallist piletit. Esimese kalju u"mbrus oli metsiku asemel hoolitsetud ja paari kohaliku asemel lippas seal ringi hordidena turiste, boonusena muidugi lugematu hulk na"nnimu"Ujaid ja giide. Aga ilus oli ka seal, kuigi tist moodi kui tagumisel kaljul.Minu valearvestus selgus aga umbes poolel teel tippu, kui enne kalju sisse ehitatud keerdtreppi oli uus piletikontroll. Sai talle isegi altka"emaksu pakutud, kas oli va"he voi mis ei tea, aga ei la"ind onneks. Olin valmis ka pileti ostma, kontrolli jaoks muidugi uue pileti, sest ma olin vana teepeal ju mu"stilisel kombel a"ra kaotanud, aga vist voimude lahususe pohimottel toimus piletimu"u"k eraldi institutsioonis, mis asus - loomulikult all. Ja niipalju tahtmist enam turistiparadiisi tippu ronida enam polnd, et oleks voetud treppe uuesti ja raha eest taaskord votma hakkanud, eriti kuna kahtlustasin, et pa"eva tipp hetk oli minu jaoks mo"o"das. Nu aga poole pealgi sain turisti maitse taas suhu. Lahti sain sest pea samakiiresti, kui veits nihu orienteerusin ja valest va"ravast va"ljusin. Selgus, et bussipeatusse on sealt "1 km". Nagu ennegi juhtund ei olnd see 1km mitte 1 km (u"ldjuhul ta"hendab 1km siinmai 100 m kuni 10 km), aga kuna tee kulges la"bi kohaliku ku"la ja maa, oli see rohkem kui va"a"rt va"rk. Kondisin roomuga ja naerulsui kohalikele ammuli suuga lastele lehvitades bussipeatuseni olevad 4-5 km a"a'' ja olin asjaga va''ga rahul. Bussipeatuse korval valmistas u"ks kohalik puuto"o"meister "secret boxe". Ilmselgelt nad lootsid mulle mone mu"u"a, aga ma kaitsesin end secretite kiire lahti ampsamisega ja sain endale uue sobra hoopis. Ahjaa, ta"na pakkusid mu"u"gimehed selle sama mehe toodangut mulle varemetes mu"u"a:), u"tsin ku"lma na"oga, et what do you mean secret, tegin karbi lahti ja olin juba 20 m kaugusel kui poisid la"bi ampsasid, aa, you have been to sigiriya:). Siis sai taaskord bussisoit ette voetud, johker kui palju aega ma bussis olen siin veetnud, kuid ega autoga ei saaks oluliselt kiiremini. Seekord soitis buss kiiresti, va"ga kiiresti ja aeg liiklus aeglaselt, va"ga aeglaselt. Selle taga oli toik, et meie bussijuht u"he teisega voidu tegi, igakord kui teisest mo"o"da saadi lehvitati punast ra"tti. Asjale lisasid pikantsust u"likurviline tee ja ma''ed, teistest liiklejatest ra"a"kimata. U''ks mootorrattur kellest me mo"o"da soitsime ka"is isegi kraavis a"ra, midagi hullu vist polnud, sest varsti oli meil ja"lle sabas bussijuhile rusikat viibutamas. No anyways, kiire bussisoit on hea, aga selliseid ekstreemsusi va"ldiks tulevikus. Ohtust soin eila u"hes eriti kohalikus kohas, sain vist ka peaaegu kohaliku hinnaga, 55 ruupiat ehk ca 6 krooni, selle eest sain traditsioonilise rice and curry. Huvitav oli seal ka sellepoolest, et la"hedal asuvast sojava"e laagrist olid seal sodurid so"o"mas. Kes muidugi minu vastu suurt huvi tundsid, seda esialgu sosinal, sest u"lemus oli keelanud ra"a"kida :). Mingi hetk nad ei pidanud vastu ja tostsid mu "what"-de armee peale ha"a"lt, aga et nende inglise keel oli pehmelt o"eldes kasinavoitu see suurt olukorda ei muutnud. U'ldse olen ma ma"rganud, et mida pohja ja ida poole, ehk "rindejoonele" la"hemale, seda nu"rimaks sodurid armee pinalis muutuvad. Eks see tule sellest, et eredamad kriidid sebivad endale ohutumad ja magusamad kohad. U''ldjuhul samas va"ga aru ei saa, et julgeoleku kohapealt asi laita oleks, kui teetokked va"lja ja"tta. Samas olen lugenud ka moningaid kohalikke ajalehti ja pa"ris korras lood ei ole ja va"ljakuulutatud eriolukorda kasutatakse hoolega ka poliitiliseks votluseks ja vastaste korvaldamiseks. Aga noh - egas eesti poliitika maastik parem ole, samamoodi johker, veits teised meetodid aint. Seega, kes olen mina et mo"liseda.
Aga homme, ma"gedesse - austraalia neiud ja britt u"tsid, et Adams peak pidi tuus olema, ma u"ldse ei kahtlegi. Sest voib saada ka minu elu senini koige korgem tipp, vaevalt et ma alpides voi Usas kogemata u"le 2318 m ka"tte olen saanud. Hu"va o"o"ta.

P.S. Selle Sigiriya tagumise kaljuga seoses, kui keegi sinna kunagi minema peaks, siis oleks kena kui seda mitte turismibussiga templi juurde soitmise teel ei tehtaks. Sest ma usun, et see pole juhus, et kohalikud sellest u"ldiselt suu kinni hoiavad.

Kommentaare ei ole: