teisipäev, 9. oktoober 2007

Indoneesiast

Olen ta"nase seisuga juba u"le kolme na"dala selles maailma suurimas "islami" riigis veetnud ja pole oieti mahti saanud ra"a"kida kohalikust eluolust ja kultuurist, mis on va"ga kirju ja u"limalt huvitav. Rohelise raamatu andmetel (kust R infot otsis ma ei tea, seega algallikale viitamise noue ja"a"b antud juhul ta"itmata :)) on 88% moslemeid indoneesias. Ma olen suurema osa oma ajast veetnud mitte eriti islamistlikus indoneesia osas, ning kindlasti pole siinne islam eriti puhtakujuline peaaegu mitte kuskil, kuigi moningaid a"a"rmuslasi nagu ikka on. Minu kogemus on, et igal va"hegi suuremal saarel on oma kultuur siin ja enamasti mitu, ka kohalikke keeli on hulgi (200 - 600, olenevalt mida keeleks nimetatakse, allikas minu ma"lu ning mingi allikas kust ma seda lugesin ;). Paljudes eraldatud paikades ei ra"a"gi kohalikud va"ga ha"sti ka Bahasa Indonesia keelt, mis on u"his keeleks valitud eelkoige ta"nu oma lihtsusele, pohineb ta suures osas muideks Malai keelel. Minagi olen oma kolme na"dalaga omandanud kogu sonavara mis vajalik tingimiseks, hotelli toa ku"simiseks ja u"le vaatamaiseks, teretamiseks ja muudeks viisakus va"ljenditeks, oma nime ja asukohamaa teadustamiseks, oma mitte huvitatuse va"ljendamiseks ja vajadusel halvasti u"tlemiseks. Aga algusest peale neist kirjudest saartest, mille avastamisel 4 na"dalaga suurt miskit a"ra teha ei joua.
Suht pisike Bali, mida la"a"ne ja eriti austraalia inimesed indoneesia saartest enim teavad ja kust ka minu reis algas, ehk kus ma maandusin, on pohiliselt budistliku usundiga kogukonna ja seega veits vabama olemisega (mis tingitud vast osaliselt ka meeletust turistide hulgast seal). Samas ei saa ma Bali osas liiga palju sona votta, olen sealt la"biliikudes veetnud vaid kaks pa"eva ja needki Kutas, mis on peamine va"rav indoneesiasse (kus 2002 need pommidki plahvatasid), olen selgeks saanud, et ta"navatel vedelevad pisikesed lillekorvid on ta"iesti tavalised, need on seotud esivanemate kultuse ja vaimudele meelehea valmistamisega. Lisaks on neil huvitav komme nimetada oma poegasid nelja nimega kindlas ja"rjekorras, nii et nime ja"rgi tead kas tegu on esimese, teise, kolmanda voi neljanda pojaga (siis minnakse uuele ringile). Kolmanda poja nimi on Yoman, kui esimeselt tu"u"bilt nime ku"sisin ja ta vastas Yo Man, siis ma algul motsin et ta ei saand aru voi teeb pulli igaljuhul :). U"ldiselt on Kuta nagu u"ks suur kuurort ikka, va"ga aktiivse mu"u"gitegevusega koige osas eriti kui nahava"rv valge juhtub olema, mis peris a"ra vahepeal va"sitab.
Balist itta liikudes on ja"rgmine suurem saar islami kants Lombok, kus ma vaid episoodiliselt la"bi reisides peatusin ning mis vaatamata va"ga kenale loodusele just koige soodsamat muljet mulle ja paljudele teistele ei ja"tnud, sest kui tavaliselt on agressivne mu"u"gitegevus verbaalne, siis siin voib see sadamates ja muudes rahvarohketes kohtades ka fu"u"siliseks osutuda, a la mina sulle kaup ja kui sina mulle raha ei siis mina votan sinu kott ja jooksen kuni sina mulle raha ;). Lisaks ka tavaliselt isegi agressivse mu"u"gi puhul mujal harva esinevad ilmselged lausvaled, a la sa pead votma takso sest bussid ei ka"i, tule parem kohe minuga, internet ei to"o"ta sest linnas on elekter a"ra - kuigi tuled kumavad ;) jne. Kui veel lisada tavaliselt korrumpeerunum politsei kes ilmaigasuguse pohjuseta vahel trahviraha ku"sib, siis mitte just koige sobralikumat esmamuljet ja"ttev saar. Samas olen kindel, et kui veits suuremast mo"llust eemale saada siis on inimesed ja"lle nagu nende pohiliseks loomuseks on, sobralikud, uudishimulikud ja abivalmid. U"ldse olen ma ta"heldanud reisides, et inimesed on oma loomult siia ilma su"ndides va"ga siirad olendid, kes teatud taustsu"steemi mojul voivad muutuda, olgu selleks siis majanduslikud asjaolud, lu"hina"gelikkus ja oportunism (ehk lu"hiajaline kasumi maksimeerimine) mida voib ehedakujuliselt na"ha suhteliselt loodusla"hedaste paikade porkumisel/segunemisel la"a"nekultuuriga. Pohjused miks inimesed arenenumates kultuurdes tihti kasvades ebasiiramateks muutuvad voivad olla pisut teistlaadi, kuid pohimotteliselt taandub ka seal asi lopuks enda majanduslikule kindlustamisele (info, isiklik voi mitte, maksab ja seda hoitakse endale), kas see alati ka heaolu maksimeerib on ja"llegi iseku"simus ning soltub paljuski ka indiviidist, ehk siis mone jaoks on ohvrid mis tehakse loomulikkuse osas ja voetakse va"lja rahas seda va"a"rt, teiste jaoks mitte, millest ka erinev ka"itumine ja eri arusaamad. Nii, aitab majanduslikust arutelust, ma olen veendund, et paljudel jooksis juhe juba kokku, u"hesonaga, Lombok minu aksulikkus funktsiooni ei maksimeerinud eriti kuna ma ei saand rahus teha mis tahtsin.
Ku"ll sain ma rahus teha mis tahtsin pisikesel Gili Trawanganil mis on Lomboki ku"lje all, see oli see saareke kus ma sukelduma oppisin. Mis usk seal oli? No o"o"siti voeti moseest kovasti sona ja palvetati, aga kohalikke inimesi (kokku neid seal ca 1000) kes Ramadani nii tosiselt oleks votnud et tegelt kah paastunud oleks ei olnud va"ga palju... Erinevalt na"iteks Lombokist voi Sumbawast voi Jaavast kus ma nu"u"dseks jala maha olen pannud. Nagu juba ennegi sai kirjutatud, oli Gili siuke ha"sti tsill koht, mis sobis ha"sti sukeldumise oppimiseks (kuigi mujal olen ma veel ilusamaid asju vee all juba na"inud), samuti oli ta koht kuhu paljud tulid lihtsalt rannale peesitama, snorgeldama, pidutsema, kansat tombama, seeni katsetama jne. Siuke meeldiv, absoluutselt mitte agressiivne, kuurort samas ikkagi.
Flores on pohimotselt ainus peamiselt kristliku elanikkonnaga saar indoneesias, ja vorreldes Bali voi Giliga on ta suht suur, vorreldes Jaava voi Sumatra voi Kalimantaniga ja"lle mitte eriti suur. Samas on nende asjadega siin ikka nii, et koik pole peris nii mustvalge nagu paistab, ei ole islam siin peris islam pole ka katoliiklus pa"ris see mis tavamoistes, erinevatest usunditest mis siin enne olid (animistlikud esiisade kultused, budism, hinduism) on iga uus tulija miskit u"levotnud ja pa"randanud. Seda oli na"ha na"iteks pulmas, mida sai ku"lastatud, voi veelgi selgemalt matmikommetes. Kadunuke sa"ilitatakse suurel osal Floresest otse oma maja ette, hauale ehitatakse betoonist kirstu moodi moodustis, mis on ehitud ristiga ja kaetud kahhelkividega... Peris imelik tundus esialgu. Osadel saartel, kuhu ma kahjuks ei joua seekord (Sulawesi), korraldatakse kuulu ja"rgi endiselt korralike matmistseremooniaid, osades kohtades indoneesias poletatkse surnuid ja osades hoitakse neid kuuke paar enne toas voodis hu"vastija"tmiseks. Kirju on see indoneesia oma kommete, keelte ja arusaamade poolest. Ja va"ga huvitav.
Alates eilsest olen ma siis saarel kus elab suurim osa rahvastikust ja asub pealinn Jakarta, Jaaval. Sai nimelt u"leile Floreselt Maumerest Denpassari (Balil) lennatud ja sealt eila varahommikul edasi Yogjakartasse, mis on koahlik kultuuriha"ll ja koikide Jaaval valitsenud uskude kokku sulandumise koht. Juba eila saabudes ja"ttis Yogija (nagu teda siin oigupoolest kutsutakse) mulle va"ga hea mulje, tegu on suht suure linnaga, mis on samas va"ga huviatava ajalolise taustaga. Jaava on pisut eesrindlikum tehniliselt (ka to"o"stuslikum) olles nii o"elda indoneesia veduriks (samas ka tihti piduriks). Ta"na hommikul ka"isin sultanipaleed vaatamas, arhitektuuriliselt ei midagi u"le moistuse, kuid kustumatu mulje ja"ttis pigem see, kuidas see iseloomustab erinevate kultuuride u"le ka"imist siinsest piirkonnast ja suhtelist tolerantsi eelnevate suhtes (Yogjakarta la"hedal on ka indoneesia suurimad Budistlik ja Hindu templid, mida vahest onnestub la"hipa"evil kaeda). Sultanipalee elementides on poimitud nii hindu kujundid, budistlikud su"mbolid kui ka koraani laused, kasutatud va"rvid on samuti su"mboolsed, must ta'histamas hinduismi, punane budismi ja kuldne islamit. Kuigi sultan voib olla vaid moslem, siis tema vend voi moni teine pereliige on tihti hindud voi budistid olnud. Ehk siis siit hea na"ide elust, et saame ku"ll ilusti koik koos sobralikult elada kui minul on jumalast ta"itsa savi ja olen ta olemasolus enam kui skeptiline, sina arvad et ta nimi on Allah ja meie sober kujutab ette et neid on mitu ja neist tema jaoks ta"htsaima nimi on Siva ning moni tahab lihtsalt nirvanasse saada. Kui a"a"rmustesse aint keegi ei langeks... Muideks, kui ma ta"na u"hele seletasin, et mina jumalat lihtsalt ei usu vastuseks ku"simusele et mis usku ma olen, oli tal lihtsalt raske seda oma pilti mahutada ja pidin mitu korda seletama, et ma kohe kuidagi viisi ei palveta ;), sest mingi religioon on siinmail koigil.
Inimestest - indoneesia inimesed on suures osas va"ga toredad, valmis ku"lalislahkuse, sopruse, armastuse ja muude selliste va"a"rtuste nimel tihti enamaks kui kui u"ks keskmine la"a"ne inimene. Kui sa neil ku"las oled, siis leitakse ka keset o"o"d, kui koik poed ametlikult kinni on, kuskilt puuduvad komponendid sulle eine kokkamiseks. Mida on seda jagatakse u"hesonaga. Selline na"ide tuli ette Viiamsel ohtal Maumeres Floresel, kui u"ks giidi kalduvustega indoneesia neiu Siti meid oma politseinikust oe residentsi ku"lla kutsus Jerouniga, va"ga huvitav ohta oli. Neiu nagu paljud noored siin kandis lihtsalt kondis ta"naval ja otsis midagi huvitavat teha, nagu na"iteks inglise keele praktiseerimine (muideks, ta oli kohanud ka Philippe kes meie vulkaanimatkal kokku kukkuma kippus nagu me pildilt avastasime). Mis toob mind veel u"he asjaolu juurde mida ma olen ta"heldanud. Tihti ei ole neil suurt midagi teha. Eriti kehtib see tavaliselt meeste kohta, aga ka noorte naiste kohta kes veel abielus poel ja ei pea pere eest hoolt kandma (jahh, siin teevad suurema osa to"o"st a"ra naised, meestel on suht lebo elu). Ohtusel ajal kui enam nii palav ei ole, voetakse tavaliselt ette moni sportlik ma"ng, muidu piirdub vaba aja veetmine lihtsalt mo"lisemsiega ja suitsetamisega muidugi, ma usun et mingi 95% meestest suitsetab. Ahjaa, kaardima"ng ja male ja siuke va"rk on kah au sees, aga seda pea eranditult vaid raha peale, mis tottu voib ka ma"ngukire ku"u"sis vaevlejaid peris tihti kohata.
Kohalikust transpordist ma siin eespool juba olen pajatanud, lisaks veel, et erinevalt na"iteks Sri Lankast, ei ole neil siin pileti su"steemi, mistottu valge inimese ka"est kiputakse hinge hinda ku"sima ning enamasti ka tingides maksad ikka rohkem kui peaks, ainus variant lisamaksest hoiduda on omada infi palju konkreetne ots maksab ja siis niipalju maksta (u"ldiselt on muidugi transport suht odav). Aga korrektne informatsioon on pohiliseks mureks siinmail, va"hemalt on olnud senini minu jaoks, selle saamine on aeganoudev, raskendatud keelebarja"a"ri tottu (teed ku"Sides ja"lgi alati kas ka"si ikka na"itas vasakule kui suu left u"tles :)) ja tihti ka keerukas kuna seda ei taheta anda, eriti kui oled turistiloksus kus ringkaitsega kartellikokkulepet joustatakse.
Kohalikud o"o"bimiskohad on kvaliteedilt seinast seina, nende peamiseks plussiks on odavus - pea igast indoneesia linnast leiab toa 2-5 usa $ eest, homikuso"o"k on tihti hinna sees. Isegi u"ksi olles saad tihti toa kahe voodiga, linu nad just iga ku"llalise jaoks ei vaheta odavametes kohtades, enamalt jaolt on sul ventilaator toa nurgas voi laes. Vannituba on tihti tu"nn nurgas kust vett ammutada koos kopsikuga ja kraan selle kohal, kohata voib ka dusi ta"itsa tihti, survet mis tekitaks tunde et dusi votad samas va"ga harva, soojendatud vett pea ei kunagi kuid siin kliimas pole seda ka vaja. WC potiks on fifty fifty kas auk ja jalaja"ljed voi siuke nagu harjund oleme selle pisikese erandiga, et vett kallad sa peale kopsikust manuaalselt ning prill lauda ei pruugi olla. Wc paberit ei maksa oodata (ning selle kasutusel ra"a"gitakse ummistus ohust), kohalik viis on kasutada oma vasakut ka"tt ja vett voi lihtsalt jooksvat vett ja survet mingist sellisest voolikust nagu emme kodus juurviljade pesemiseks voiks kasutada...
No ja teise otsa pealt - indoneesia toit, ei saa kurta, peris head kraami on siin. Pohiliselt johverdatakse riisi erinevate lisanditega, milelst paljud sisaldavad minu ajoks liiga suures koguses Chillit, aga palju lihtsaid ja ha"id asju on kah alati voimalik saada nagu kala, voi kana, voi muna, voi nuudleid, voi spinatit, voi kurki voi tomatit voi... Suht lemmik vist oli mul vardas ku"psetatud kanalihatu'kid palmilehes ku"psetatud riisiga, Nasi Goreng ehk praetud riis eri lisanditega on kah va"ga hea. Ning mu lemmik avastus on magus sojakaste ehk kecup manis, na"mma.
Mis veel, indoneesia televisoon ja filmid - no vorreldes indoneesia action filmidega on chackie chani filmid ja wrestling maailma koige realistlikumad asjad ning sellist u"lema"ngimist pole ma kohanud isegi louna ameerika seebiooperites mitte. U"ldiselt on tele siin natuke siuke voorastav segu la"a"neliku matkimisest ja kohalikust kultuurist, muusikavideod on u"ldjuhul tehtud ka"sikaameraga, alaulud ainult ja ainult armastusest, millest tulenevalt videod on koik u"ks suur tants ja ohkamine. Aga Balil muidugi na"idatakse baarides seda mida igalpool mujal maailmas kus mone inglase jalg on tatsumas - jalgpalli. Laupa"eval na"idatakse Eesti inglismaa ma"ngu, eks ma la"hen ja katsun inglise vutifa"nnid u"le karjuda ning korralikult tu"linorida, ja"a"b veel loota, et Eestil keegi va"ravas on, et va"ga jube ma"ng ei tuleks.

Sellised lood siis, mu aeg hakkab indoneesias otsakorrale joudma, va"ga kihvt on siin olnud senini ja loodan et viimane peaaegu et na"dal saab olema va"hemalt sama lahe. La"hipa"evil tahaks hullult Merapile jouda (lisaks templitele mis siin u"mbruses on). Merapi on maailma aktiivsuselt 6-s vulkaan kuulu ja"rgi, saab vast tossamist na"ha ja puha. See et eila suurt miskit tehtud ei saanud ja ta"na kah veel va"ga ka"be pa"ev ei olnud oli tingitud sellest, et ma mingi kohugripi sebisin endale, nu"u"d olen peale umbes 15 tundi und 24 tunni jooksul ja paari tabletti OK juba, aga u"leeila ja eila tundsin end nirult. Samas, eks iga asi on millekski hea, kui ma virk ja kraps oleks olnud ning ringi lipanud siis seda juttu siin poleks. Seega, kohugripi terviseks!

1 kommentaar:

Unknown ütles ...

Jee, jälle essa:)
Sul seal palmi all on muidugi mõnus, aga meil sadas eile sellist rahet et telefoniga ei olnud autos võimalik rääkida. Nüüd on temperatuur päeval pluss kolm ja soe vesi päris duššist on jumalik. Lubatakse lörtsi ja lund eelolevaks nädalavahetuseks ja ma ei lähegi Londonisse mängu vaatama kuigi plaanisin.
Üldine elu olu on minuarust täiesti äraootaval seisukohal, et mis nüüd saab siis? Kus see majanduslangus on? Inimesed tööd eriti teha ei viici minu arust ja muidu on ka siuke sügisene värk. Plaanisin omale korterit osta a krt ei teagi mis nüüd saab. vaatasin välja muideks sinu peaaegu kõrvalmaja Luha tänavas. Päris korralik elamine tundus olevat. Eks näis. Ma nüüd lippan Toompelae ja tervitan sind ja sinu kõhugrippi!!! Situ terviseks sõber:)