reede, 12. oktoober 2007

Yogjakarta, Ramadani viimane pa"ev

Tere ja"lle koik see pere, ma olen nii tihedalt blogima juhtund viimasel ajal, et voiksin ennast peaaegu eluktseliseks erakorraliseks reisikorrespondendiks juba nimetada :), peaks veel mone Eesti ajalehe otsima, kes mulle reisiraha selle vaeva eest veits kompenseeriks, ning ausona, siis ma a"kki isegi loeks oma postitused uuesti la"bi avaldamise ja kirjutamise vahel ning parandaks a"ra koik sonad kus ta"hed veits vales ja"rjekorras juhtuvad olema ;). Aga et esialgu toimib koik veel vabatahtlikel alustel minu isiklikust pisikesest entusiasmist (ning teadmisest, et mul on hu"lgema"lu ja pa"rast nagunii ei ma"leta muud kui seda kas oli kihvt voi mitte :)), siis ma ilmselgelt end keelekorrektuuriga ei vaeva - seega palun kannatust koigilt Eesti keele opetaja kutsumusega lugejatelt kellele nad ette ja"a"vad.
Aga asudes nu"u"d asja kallale - olen ikka u"lemoistuse kultuurne olnd siin viimastel pa"evadel. Peale sultanipalee ku"lastust mida ma vististi pogusalt juba mainisin ja mida ma kultuuri "krundiks" voiksin kutsuda, sai mindud vundamenti laduma Prambanani (Yogiast mingi 25 kilta vast). Indoneesia suurimat Hindu templit kaedes said alustalad ilusti paika. Tegu oli oigemini terve hunniku pisemate templitega mis olid koik hunnikus koos, Prambanani templi kompleks nimeks, Suurim oli Siva tempel, siis oli veel Brahma oma jne., pean ha"biga tunnistama, et ei tea koiki hinu jumalaid... Indoneesiale kohaselt, kus usud on nii poimund omavahel nagu nad on ning u"ksteise korval eksisteerinud - oli vaid umbes kilda kaugusel Sewa Budistlik tempel (pohimotselt sama arheoloogilise kaitse ala sees seal). Yogia u"mbrus oli kunagi minevikus Hindu ja Budistliku kuningriigi kokkupuutepunkt nimelt (aasta siis oli 65, umbes 865 nannnanaaa). Eks nad siis nihutasid neid piire edasi tagasi ja ehitasid oma templeid et lihtsaid talupoegi enda poole saada, kusjuures, kunagi ei tehtud teise templit maatasa, vaid ehitati oma suurem tempel korvale :). Nii ongi, et see Sewa tempel sa"a"l sai endale siukse uhke naabri. Sealsamas la"hedal mone ruutkilomeetri sees on veel mingi hunnik templi varemeid, mida ma tosi ku"ll ei viitsind kaema minna, seda enam, et ma tahtsin minna veel samaks ohtaks Kaliurangi, mis on ku"la kust on koikse parem minna Jaava u"ht suurimat ja aktiivset vulkaani Merapit (kaks tuhat u"heksasad midagi meetrit, ajab va"lja suitsu ja "kuiva" laavat) ku"lastama. Moeldud mindud, suutsin muidugi koigepealt 4 kilti sellest ku"lalistemajast kuhu minna tahtsin mo"o"da soita, ja siis teisele poole tagasi soites ja"lle 3 kilta, siis otsustasin et jalutamine toidab paremini kui Bemo juhtidega indo-inglise keelel pohinevalt paika poanna, kus ma maha tahan minna. Kondimine tasus a"ra, leidsin "Kana" hotelli tee pealt :), peatuma sinna siski ei ja"a"nd vaid lippasin ilusti Vogeli ku"lalistemajja, mida reisikirjandustes kiidetakse ja kes ka retki ma"e otsa ku"lastab. Olin ta"iesti ainus ku"laline, sest hooaeg on suht koht la"bi. Selle juures oli boonuseks see, et sain rekordiliselt odava 15 000 ruupia eest endale toa (umbes 20 krooni), negatiivne ku"lg oli aga see, et nad algul arvasid et oleks va"hemalt kahte inimest vaja et Merapi vaatamise tuuri korraldada. Et tegu oli aktiivse vulkaaniga, siis ma ei tahtnud nagu peris ise sinna otsa turnima minna, seda enam et seletati igast mu"rgistest madudest madalama nolva metsade vahel (tiigrid olla 60-ndatel a"ra tapetud ;). Onneks nad siiski arvasid lopuks, et kui ma ikka olen kogu selle vaeva ette votnud siis ma pean ikka vulkaani otsa saama, kuigi muidugi et tegu on aktiivsema osaga aastast vulkaani jaoks, siis ei roni me tippu vaid vaateplatvormile mingi 1400 m peale ja vaatame sealt kuidas suitseb. Olin va"ga ootust ta"is, olin Yogias u"he neiu videot na"ind, kes 2 pa"eva enne mind seal ka"is, no ikka nagu filmis tead, vulkaanist tuleb suitsupilvesid ja va"rki, laavat peris videolt ei na"int. Kella 5-se stardi jaoks a"rkasin esimest korda kell 1 juba, loppeks kui aeg ka"tte tuli sai siis u'les matkatud. Minu suurimaks kurbuseks aga, oli ilamtaat va sinder mu peale armukade ja ei taht mitte et mul Merapi volusid onnestuks kaeda, just selleks hommikuks oli ta kohale komandeerinud vihma ja madalad madalad tihedad tihedad pilved, mille vahelt ma vulkaani kaunitari kumerusi mitte kohe u"ldse ei na"inud, kirglikest suitsupahvakutest ra"a"kimata :(. Vana ebameeldiv ma u"tlen. Selle asemel sai vaate ku"nka otsas ma"rjas rohus paar tunnikest tuditud ja ilma selginemist oodatud. Mida ei tulnud, seda ei tulnud, siiamaani on pilves, kuigi ei saja. Bloody rainy season, could not you wait one more day hugh? No eks hapusid viinamarju na"ksides voin va"ita, et nende kanjonite vaatamine mida mo"o"da laava hiljutiste pursete ajal alla oli tulnud oli kah tore ning ma"giohus niisama kah kihvt jalutada, aga ikkagi oleks tahtnud suitsevat vulkaani na"ha. Vaja tagasi tulla vist u"kskord... Nujahh, ma olen vist praegast emotsionaalsem ses osas kui ma eila hommikul olin, siin siuke ahh, noh mis seals ikka kui praegu ei onnestunud, ku"ll kuue tunni pa"rast tuleb uus buss suhtumine nii verre tarretunud juba, et va"ga nagu isegi tuju ei rikkund ;). Mis veel eila tehtud sai peale Yogiasse tagasipo"o"rdumise? Ahjaa, lubasin endale la"a"nelikuma ohtuso"o"gi veits kuna riisist oli kopp ees, ka"isin pizza hutis so"o"mas. Ro"o"vimine, ta"ielik ro"o"vimine, pizza ja piimakokteili eest tahtsid 70 krooni, mis sinseid toiduhindu arvestades on selge liialdus. Ning see, et erinevalt siinsest u"ldlevinud tavast sulle hind o"elda nagu hind on, u"tsid nad selle ilma maksuta (no na"iteks Sri Lankal sa ku"sid alati kas maks on juba sees), kuskil menu"u" all nurgas on kirjas ku"ll et maks tuleb hiljem juurde, aga nagu va"ga ebasiira mulje ja"ttis. Pa"rast vaatsin huvipa"rast veel mis Macis purksi eest ku"sitakse, absurdikas, sama palju rohkem kui Usas voi austraalias... Siin saab sama raha eest mille eest sa u"he na"kase cheeseburgeri saad kaks korda riisi kalaga su"u"a.
Ta"na aga hakkasin ja"lle kultuurseks, votsin ette retke Borobuduri templisse, mis on Indoneesia ku"lastatuim turistiatraktsioon kui ma ei eksi. See on siis indoneesia suurim Budistlik tempel, mis on ehitatud hindu templi vundamendile, korralik segu ikka, nagu siin juba nagu heaks tavaks saanud. Nimelt olid Hindu tu"u"bid hakand mingit pu"ramiidi pu"stitama aga polnd veel peale paari kihi miskit valmis saand, kui Budistid selle ala enda haldusse said. Loogikaline, et siukest head vundamenti ei saand raisku lasta ju :). Aga tempel oli va"gagi uhke, 10 tasandit nagu pu"ramiidi pohiplaaniga natuke, muidugi meeletu hulga kujude ja nikerdistega, Buddha ja"nese kitse lamba laeva ja kes teab veel kelle inkarnatsioonina enne kui ta inimeseks sai. Tempel ise oli justkui pisike mudel Nirvaanasse suundumise tee jaoks. Esimesed 5 tasandit olid inimlikud ja sealt edasi su"mboliseeris iga tasand u"hte sammudest mis budist teel nirvaanasse ideaalis la"bib. Vanasti mindi idapoolsest va"ravast sisse ja konniti su"mboolselt pa"ripa"eva u"ks ring igal tasandil kuni tipuni va"lja (kokku mingi 3 kilta vist?). No ma motsin kah, et proovin end Nirvaanasse kondida algul, aga et mingi osa oli remondis ja kohati oli turistidest umbes mu Nirvaana tee, siis tegin paar shortcuti, u"ldiselt muidu katsusin rajal hoida. Luansatasin end teepeal pilti tehes paarikestest ja perekondadest, koik koht on inimesi ta"is, aga keegi abi ei palu, lastakse teadet fotoka taha, mis paari (eriti vanapaari) puhul on eriti koomiline - u"ks poseerib ja teine pildistab ja siis vahetus. Kui abi pakkuda la"heb koigil lamp polema ja na"gu hakkab sa"rama, aga ise ku"sida ku"ll jumala eest keegi ei julge. Indoneeslased, keda seal koige rohkem oli, tahvad muidugi ja"lle sind oma pere pildile, aga see on teine teema ;). Nojahh, nirvaanasse ma lopuk joudisn, vaade oli u"levalt ta"itsa pro, aga vaimsemalt tundsin ma end igastahes kuskil esimestel korrustel. Sest see kuramuse Nirvaana oli ni u"lerahvastatud seal tipus, ma ei saa aru kuda nad koiuk sinna paradiisi kah a"ra mahuvad :). Porgus veel, moni votab paremini tuld ja poleb eest a"ra, aga taevas :)? No enivais, lahe oli. Pa"rast ka"isin veel u"hte pisemat templit kaemas, oli palju rahulikum, ta"itsa u"ksi olin, aind mosee karjus 50 m eemal - ta"na ramadani viimane pa"ev, moseed on hommikust peale ta"is voimsusel jahvatand. U"ldse on koik kuidagi a"revad, kuigi suuremaks la"buks la"heb alles homme vist. Miskipa"rast isegi mu hosteli korval olev 24-7 interneti kohvik oli kinni. Aga see siin ongi komandiku odavam, paras enne lennukile minekut aega veeta. Muideks, jube, kui palju raha nad lennupiletite eest Balilt siia ja tagasi tahtsid, 1,6 miljonit (2000 krooni). Lendan Garudaga mis neil rahvuslik, sest odavlennufirmad olid va"ljamu"u"dud ning ka Garuda odavaimad piletid, muidu oleks vast 900 tuhhiga hakkama saanud. U"ldse mu eelarve kahaneb alarmeeriva kiirusega, kuigi sain templites isegi tudengi soodustust ja puha, olen soitnud bussiga ning olen omast arust suht kokkuhoidlik olnud (well, eks vast olle pealt, mis siin kuratlikult kallis, 20 krooni 0.65 pudel pilkut, saaks kokku hoida aga mis elu see ka oleks). Aga mis siin praegast ikka muretseda - eks ma siis vaatan mis saab, kui na"pud juba pohja hakkavad joudma, mida ma na"en hetkel ette vast peale austraalia etappi, loodetavasti aga siiski alles tais. Aga nu"u"d peaks varsti hakkama motlema kudas lennujaama poole suunduda, sest kell 21 on mul lnd Balile tagasi. Seal tahaks nu"u"d 2 pa"eva oma surfi kogemusi uuendada, mis ma kahtlustan saab mega olema, ning siis Darwin, Australia, here I come again!

3 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

Et mõned uudised Austraaliast, et lõpuks kuulutati välja valimised, mis on 24.nov (mitte, et see mind huvitaks aga nüüd on telekas kordades rohkem valimisteemalisi reklaame ja Johni ja seda teist meest, ja äkki sind huvitab)
Siis on meil juba eesti suvi käes, mida kohalikud nimetavad kevadeks..
ja lugedes sinu sissekannet, siis tea et Sydneys ootavad sind kiirnuudlid :D

Unknown ütles ...

Teräää
Minul viskas see Eesti ilm ja olu nüüd kopa ette ja mõtlesin et läheks käiks korra teisel pool lompi, kus palju paremat ilma väga loota ei ole aga vaheldus ikka. Nimelt sõidan 15 november Torontosse. Ehk siis on jälle mille nimel elada kuu aega:) Kuna Toronto asub maailma kõige suurema järve kaldal loodan hakkama saada ka maailma suurimast järvest kala kätte saamisega, aga üldiselt plaanin rõhku panna puhkamisele. Lihtsalt olla ja vaadata ringi seal. Miks sa Austraaliasse tagasi lähed? Pidid ju Taisse minema???

Massa ütles ...

Ra"a"givad, et kanada on lahe, koik kes sa"a"l ka"inud om, nii et Toronto ma usun saab tuus olema. Va"ga paljud ra"a"givad ka Vancouverist ja tema imelisest u"mbrusest, nii et void sinna kah kaeda a"kki kui juba nii ligidal oled...
Aga austraaliasse ma pidin tagasi ta"itsa tulema, oli plaanis voi nii isegi ja tahaks nu"u"d la"a"nerannikut na"ha. Taisse lendan 21 November. Seks ajaks vaja Sydnesse va"lja jouda kuidagi (no see ikka nagu la"bi euroopa trippimine va"hemalt), kus nagu u"lal na"ha isegi kiirnuudleid koht ta"is toidetakse enne lennukile minemist kui veab, raha ma arvan on ses ajaks suht otsas, jube paju maksab siin ikka koik peale indoneesiast tulekut...

Kadrile aita"hh austraalia uudiste update eest, kui veel onnestuks va"lja uurida kes footie league voitis siis nagu poleski miskist ilma ja"a"nd ;).