pühapäev, 2. detsember 2007

Et siis raporteerin ja"lle vahelduseks, Chiang Mai on asupaigaks

Olen ma"gedest, ma"gilaste juurest ja dzunglist tagasi. Ei olnud elluja"a"mistripp (minu jaoks va"hemalt mitte) nagu ma lootsin ja nagu ma Teest, meie giidist (hea nimi giidile voi mis :), kuigi ha"a"ldatakse Tii), algselt aru sain. Aga oli tuus, va"ga tuus sellegi poolest. No ei saa ju kuidagi elluja"a"miskursuseks nimetada kui oma toitu, selle hankimisest ka"epa"raste vahenditega ra"a"kimatam, isegi kandma ei pea. Nimelt oli meil kaasas 5 kandjat, nagu u"hes aasia voi aafrika filmis ikka... Kui nu"u"d sest seiklusest algusest peale ra"a"kida, siis mindud sai koos u"he saksa ja u"he hollandi paariga ja Tee muidugi, vurasime siis oma 170 kilta va"hem asustatud paikade suunas. Juba soidu ajal sai selgeks, et saksa paar on suht normaalne aga et kuigi hollandipaar oli suht palju reisinud, pole nad suurt sittagi na"ind ja liiga leidlikud nad kah pole, loputud lood riikidest kus nad ka"inud on kohati ilma igasuguse perspektiivita sealsest elust (kohati oli jutt siiski OK) ning lihtsalt neid dziibi kastis ku"lmetamas vaadates, ilma et nad midagi ette votaks, kuni nad siniseks hakkasid tombuma (mul oli siuke suht soe koht peale seda kui ma presendikatte alla lasin ja nemad eespool tuult varjasid) - no see oli suht huvitav retk. Loppeks kui nad juba va"ga ku"lmunud hakkasid va"lja na"gema, toppisin tuuleavad kust neile ku"lm peale jooksis magamiskotiga kinni ja nad hakkasid ja"lle roosat jumet omandama. Tol hetkel ma arvasin veel, et retk saab kerge elluja"a"miskursuse maiguga olema ja motsin et ega see ha"sti lope... No Tee teadis vist paremini millised on u"hed tu"u"pilised turistid ja mida nad naturaalse dzungli retke ja ma"gilaste ku"la ku"lastamise all motlevad. Mina ei olnud ku"ll sinna selleks la"inud, kuid nautisin kogemust kokkuvottes siiski, nagu o"eldud. Peale poooleteist tunnist jalutuska"iku ma"gede vahel (absull koomika oli, kuidas hollandlased oma matkakeppidega matkamist ma"ngisid, nagu kepikond u"he kepiga :)). Igastahes joudsime me ma"giku"lla, mis oli toesti suht naturaalne ja tsivilisatsiooni poolt suhteliselt va"he puudutatud. Kui va"lja ja"tta moned mootorrattad ja toyotad (mis on rahvuslik massin seal - 90% autosid on toyota pikapid, meilgi ku"mmekond aastat tagasi na"htud suure TOYOTA kirjaga kasti tagumisel lapakul) ning ohh u"llatust pa"ikese patareid, mis neil vooluallikaks. Nimelt jagas tai valiitsus u"hel helgel momendil ma"gilastele ha"a"lte maksimeerimise eesma"rgil kunagi koigile pa"ikse patarei, mis neid siis pool aastat va"ga edukalt ja pool aastat (vihmaperiood) va"hem edukalt valguseks vajaliku elektriga varustavad - parim korruptsioonist tulenev asi mida mina senini oma lu"hikese elu jooksul kohand olen ;). Muidu oli ku"la ikka va"gagi algeline, bambushu"tid vaiadel, mille alune ta"idab puukuuri ja sigala kanala missiooni (sead ja kanad muidugi vabalt liiklemas). Tegeletakse pollumajanduse ja ku"ttimisega, koik kasvatatakse praktiliselt ise, riis tsilli ja tubakas (palju seal muud ikka vaja, kui oopiumi ei voi), kui voimalik ka"iakse jahil, ulukiks on ka rott, mutt hiir ja konn, metsikust kassist ra"a"kimata. Konn on muideks jummilast hea kui teda lokkel grillida, ta"itsa kanalihaga vorreldav, vahest veits mahlasem. Metsikut kassi ma nii palju ei hinnanud kuigi ka tema oli ta"itsa so"o"dav, siuke pisut rasvasem, ei oska nagu millegagi vorreldagi eriti. U"ldiselt oli enamus roogasid mida naturaalselt lokkel (mis muidugi on igas hu"tis ka pliidi eest) ei grillitud mulle natuke vastuvoetamatud kuna sisaldasid va"hemalt 10% tsilli pipart kui just keedu riisiga tegu polnud. Ta"nu kaasas olnud Teele kes moistis nende keelt ja kombeid olles kah Karen hoimust pa"rit ning sugulane mitmete ku"la elanikega nagu meie voorustajad, saime va"ga palju huvitavat teada kohalikust eluolust, alustades igast ta"toveeringu ja usu ning abielu kommetest ning joomiskultuurist (kohalik riisiviin oli suht talutava maitsega) kuni igapa"eva elu oluni. Na"iteks igakord kui keegi sureb, siis voetakse maja maha halva onne eemale peletamiseks ja ehitatakse uus - meie kliimas va"gagi teostamatu, kuid seal, u"he bambusonni pu"stitamine materjali olemasolul kogu ku"lakaasabil votab ega va"hem kui pa"eva... Bambus on u"ldse koige alus, sellest tehakse korve, nousid, uluki (loe roti :)) lokse ja koike muud. Kohalikus taimeriigis elab ka mind vaimustanud looduslik mullitaja, murrad lehe, eraldad veits va"limist kiudu varrest ja kiu ning varre vahele tekivast mahlakilest saab monuga mulle puhuda. Lisaks puu millelt ta"tokate jaoks noelu saab (va"rvi saadakse musta karu sapipoiest), kuigi nu"u"disajal oopiumi kui tuimestaja puudumisel enamasti salongis endale maohammustuste vastu aitavad (hmm, kahtlane ; ning)) ja muidu vaprust na"itavad ta"tokad tehakse. U"hesonaga, oli ohtu hommik ta"is avastusi kohaliku Karen hoimu elu kohta, mis on suht to"ine, alati nad teevad midagi punvad kangast http://video.google.com/videoplay?docid=6568666214129505595# või tuulavad riisi on see siis puuhange vihmaseks ajaks (naised kannavad puid ja on koorma kandmise osas meestest selgelt tugevamad) voi pa"eva veetmine kangastelgede taga. O"o" sai veedetud kohaliku perega samas onnis tudides, loomulikult porandal, sest mo"o"blit pole, mind paigutati (ma olen kindel et austuse ma"rgiks) magama pereema ja 16 aastase peretu"tre vahele, ainus miinus oli, et peretu"tre ja minu vahel oli veel ka bambusest vore :(. Muidu oli o"o" ikka peris ku"lm (esimest korda u"le pika aja sain aru, et talv on!) ja magamiskott va"ga ohuke.
Mingi hetk korjasime oma kompsud kokku ja asusime matkama, 5 kandjaga nagu jutt oli, ise tassiisme vaid oma na"nni ja vett, tee la"ks ma"est alla joe a"a"rde, vaated olid megad, tempo oli koigiga arvestav ehk minu jaoks veits aeglane, mis andis ja"lle rohkem aega vaateid nautida. Mone tunnise matka ja"rel ja paar korda reiteni vees joge u"letades joudsime oma o"ise peatuspaigani, bambusonni juurde mis asus u"he oja ja selle joe u"hinemiskohas. Kiirelt koksasid kandjad a"ra paar kana mis meil kaasas olid, sooritatdes selleks ka vastava tseremoonia, sest kana on Karen hoimu pu"ha loom, pu"u"dsid hunniku konni ning kalu, panid u"les muti loksu ja valmistasid bambusest koigile noud. Ma voolisin kahh oma tagasihoidlikku ka"sit"o" meisterlikkust rakendades bambus lusika, voinoa ja veel mone jubina, nii osav ma ilmselgelt kaugeltki polnd kui kohalikud. Muljet avaldas kana kitkumine, suled lokke kohal lahti kuumutada (a"ra poletada) ning supsti valmis supikana. Bambusest saab ka suureparased teevee ja riisikeetmistorud...(http://video.google.com/videoplay?docid=4460973988349878595#) Oleks nagu tahtnud ise rohkem ka"tt ku"lge panna ja katsetada eks ole, et nagu teinekord peale visuaalse et olen na"inud kuda see ka"ib ka mingi praktiline kogemus oleks, aga viie eri actionit korraldava ma"gilase tempot pidada oli ilmselgelt palju. Kui meile kolme ka"iguline ohtuso"o"k koos konnade ja muu na"nniga eelroaks serveeriti, siis nagu kadus igasugune lootus elluja"a"miskursusele, see eest oli suht lebo joe ka"restikku ja tuld korraga vaadata (juba u"ks neist on peris rahustav ju) ning end nuumata. Selgus, et ma"gilased on ka suured Uno kaardima"ngu fa"nnid ;).
Hommikul matkasime mo"o"da oja u"les, seda u"htelugu u"letades ja suure osa ajast vees veetes, mille tegemisel ausona pole matkakepist suurt abi ;), eriti kui kivide vahel ronima oja u"letuste vahel pead. Mu u"ks pla"hvidest andis alla, nii et lippasin vahepeal paljajalu, kuid isegi siis oleks voinud hollandlaste u"mber orbiidil oma tempoga liikuda. Enne pa"eva korghetke, kui sisenesime koopasse millest meie ojake la"bi voolas, parandasin oma pla"hvi muidugi ka"epa"raste vahendite (loe bambuse ;)) abil a"ra. Koobas oli mega, vorreldes uus meremaa koopaga millest Arthur Passis la"bi sai matkatud oli see palju avaram, vesi oli kah veits madalam aga vool tugevam ning ta"nu bambus (otse loomulikult!) torvikutele oli palju rohkem na"ha. Kohatud sai ka seal elavat madu, kes ku"ll temperaturi madaluse tottu nurgas ku"kitas ja oimugi ei liigutanud, nahkhiired (kelle ja"rgi koobas nimegi saanud) ei olnud kodus. Peale seda oli vast ma"rkimisva"a"rseks su"ndmuseks see, et kandjatega unot ma"ngides onnestus mul kaotada ja osutuda seega "onnelikuks" kes papaia peab puuotsast alla tooma, ei olnd onneks liiga keeruline poolteist meetrit ronia ja korra kaikaga vibutada. U"ldse, ei ma"leta ma et mul oleks ammu vaatamata koigile pu"u"dlustele nii viltu vedand mingis ma"ngus, no selline ebaonn saatid mind pidevalt ses ma"ngus, et see oli uskumatu lihtsalt. +4 ja +2 kaarti minu ka"tte sattuvate hulgas lihtsalt polnud juba eelmisel ohtal, kaheteist ma"ngu peale u"ks +4 ei ole normaaljaotus ma u"tlen... Aga see selleks, joudsime veits hiljem onnelikult autoni ja po"o"rdusime Chiang Maisse tagasi, kirjutasin ilusti Pooh eco turismi ku"lalisteraamatusse eesti keeli, et ta"itsa normull tuur oli ning la"ksin magasin voorastemajas, mis muideks on superluks, ondsat und.

Homme lendan Krabi poole, lounasse, sooja pa"ikest randasid ja sukeldumispaiku otsima, 25 kraadi ju aint siin pohja tais :).

Lisaks hakkab mind vaikselt vaevama see tunne, et maru kiireks kisub (no ennegi pea alati riiki vahetades tundund et see maa veel alles pooleldi vastamata ja juba liigun edasi, aga seekord ju asi hullem), aint kolm na"dalakest veel umbes ja"a"nud, enne kui pean oma reisu loppenuks lugema, ometi veel niipalju on na"ha siin samas taiski maailmast ra"a"kimata. Samas kui moelda, et la"ksin paar pa"eva tagasi peale austraalia pangaarve pidulikku nullimist (kuniks selane maksuamet loodetavasti mind toetab, ptu"i. ptu"i) taas krediitkaardile u"le, nii et eks tulevikus on lihtsam kui liiga pikalt volgu ei ela... Aga nu"u"d tuleb veel viimast votta, ku"ll hiljem jouab ru"gada ja tubliks ning edukaks hakata (umbes nii selge ongi mu tuleviku plaan, tulla tagasi eestise aj tubliks ning edukaks hakata :)).

Kribamiseni, hetkel tai reisikorrespondent

Massa

8 kommentaari:

Unknown ütles ...

No jah,
Mis ma oskan kosta. Võtab sõnatuks. Kuigi tegu ei olnud siis sõna otses mõttes ellujäämistripiga oli see ikkagi päris lahe ju. Palju selline tripp eesti rahas ka maksma läks? (koos viie kandjaga) Mulle tundub üha enam, et peaks ka mõneks ajaks jalga laskma või ma ei tea mida tegema. Kuigi Eesti on ilus ja lootus säilib, et ka lumi maha tuleb ja suusad alla saab oleks ikkagi vaja vaheldust ja mingit uut perspektiivi millelt asju vaadelda. Igal juhul ootame sind pikisilmi koju ja eks siis räägib ja paneb uued reisiplaanid paika:)

Juss

Massa ütles ...

No rahas la"ks see kolm pa"eva aasia moistes ilmselgelt liiga palju maksma, 1100 EEKi umbes, aga lohutan ennst teadmisega et osa sest papist la"ks ma"gilaste haridus ja arendusfodi. Kuigi, kui minu ka"est ku"sida, et kui palju iga kandja kahepa"eva to"o" eest pappi sai - no siis ma arvan, et mingi 100 per ka"rss vast, ei usu et enam, 1 EEK = 3 bahti, arvutused palgataseme kohta voite ise teha...

Massa, nu"u"d juba Khlong Thunist, kus on oi kui palav

Unknown ütles ...

Tjah...

Mulle hakkab ühe enam tunduma et kirjutad seda blogi vaid mulle ja mina kirjutan oma kirjatükke ainult sulle. Natuke teeb see kurvaks, aga samas on natuke seiklus ka:)
Igaljuhul see viimane kanne tegi ikka päris kadedaks ja tahaks ise ka vaba ristiinimese kombel mööda maailma tuuseldada ja teha mis pähe tuleb. Kindel plaan on sama järgi teha ja see plaan on üha süvenemas.

Nii, nüüd teen tööd edasi, et palju pappi teenida ja minema saada siit:)

Juss

Anonüümne ütles ...

et teie dialoogi veidi rikkuda :)
jah kadedaks teeb see sinu reisimine tõesti, ainus lohutus on, et kalendri järgi vaatan, et ainult 4 nädalat veel vaja asjalik olla ja siin Sydneys tööd teha.. siis saab kah vähe reisima.. et nüüd selle ajaga on vaja välja mõelda kuhu siis minna..

Massa ütles ...

Jussile lohutuseks niipalju, et ei tohiks olla see asi nii halb, et aint meie kaks siia lehele satume, sa lihtsalt oled koige julgem ja votad sona, teised on lihtsalt anonu"u"msed blogilugejad.

Oma jutule toestuseks voin lisada, et tutvusin natuke viimaste andmetega ning google armsa analu"ui"tiku andmeil eksis mu/meie kribatavat blogi lugema viimase kuu jooksul 92 unikaalset ku"lastajat (mis minu arusaamise ja"rgi siis ta"hendab 92 eri arvutiasupaika) kusjuures 24% neist on uued ku"lastajad, kes ku"lastasid seda kokku 258-l korral, keskmiselt 1 minut ja 22 sekundit. Tahaks loota, et koik need ku"lastused pole Jussi tehtud, lihtsalt u"hest kohast teise lugema lipates...
Kusjuures ku"lastusi on tulnud 12 riigist, Eestis loetakse meie mo"la enim Tallinnas, Ja"rgnevad Tartu, Haapsalu ja siis ribu rada pidi Viljandi, Jogeva jne. Teine koht kust rohkem loetud on on austraalia, lugejaid on ka Suurbritannias, Taanis, otse loomalikult oli moni ka Kanadas ning ka USA-s ning u"ksikuid moned korrad eksijaid on igast imelikest kohtadest kuni Vietnamini ja Tu"rgini va"lja. Kui servereid vaadata, siis ma soovitan olla skandaalsete seikade avaldamisel ta"helepanelik, sest void saada ajakirjanduses tsiteeritud - on tulnud mitmeid ku"lastusi postimehest, aga ka hansapangast, lohmuse holdings serverist, estravelist, kaleva travelist ning lugematust hulgast starmani, tele2, erinevaist wifi ja ma ei tea veel mis serveritest. Lisaks na"en, et mu ema on ka u"likooli kliinikumi serverist peris mitu korda kontrollimas ka"inud to"o"ajast kas ma veel elus olen :).

Vot selline u"levaade, ainult Jussile ;).
Tegelt voiks teised kah kirjutada vahest midagi, isegi postitused stiilis "Petja oli siin" aitaks Jussi julgena hoida et ta ainus lugeja pole :).

Massa

Massa ütles ...

Ja Kadrile - mis seal rasket, lihtne marsruut: Uusmeremaa, Fidzi, Cooki saared, Philipiinid, Indoneesiasse (eriti Komodo rahvusparki sukelduma) vahest veel veits Kambodzat, Birmat ja/voi Laost ning kui ikka veel liiga palju raha u"le on siis tuled Eestisse ja teed sopradele va"lja :). Mitte nagu mina, kes ma pankrotirotina tagasi saabun... Aga egas ma pole nii usin to"o"mesilane ning uhke pankur kah muidugi.

Unknown ütles ...

no kui hansapank käib seda blogi lugemas, siis ma sealt küll laenu vist ei saa enam:)
Ega ei taha ka ju samas.
Tänud veel korraliku statistilise analüüsi eest ja loodan et kõikide ellu saabub kirgas valguskiir seda lugedes ja teadmine, et maailmas on veel kohti peale kodu, kontori ja egiptuse:) Igaljuhul olen väikestviisi planeerima hakanud siis pikemat trippi sinna kanti kus sa praegu, mis võiks iseenesest aset leida järgmine sügis, kui ma juhuslikult sel ajal juba Kanadas tööl ei ole. Kõik tundub nagu klapivat ükskõik mis ma ka oma eluga peale ei hakkaks mingi siukese tripi saaks teha ja krt teen ka. Muidugi oleks lahe see, kui sa saaks oma pankrotist kiirelt üle ja saaksime koos mingi sellise tripi planeerida. Ja võiks siis ikka kuhugi sooja minna, mitte Kanadasse talve hakul kus on ikka niiske ja külm:( Peab kogu aeg jooma, et sooja sees hoida:)

Segane jutt tuli nüüd krt.
Juss the wonderer

Anonüümne ütles ...

Loe kogu blogi, paris hea