Kambodža – ma arvan, et umbes pooltel seostub selle
mainimisega Angkor Wat ja teisel poolel Punased Khmerid, Pol Pot ja genotsiid.
On kuidagi nii juhtunud, et kahe viimase reisi jooksul olen muuhulgas
sattunud ka viimase poolsajandi kahe
suurema ja süsteemsema genotsiidi paikadesse. Ühesõnaga Phnom Phenis sai
genotsiidi muuseumis käidud, tegu oli ühe salajasema vanglaga Kambodžas
lühidalt võimutsenud (1975-1979) režiimi ajal, kus hoiti, piinati ja vahel ka
tapeti (kuigi enamasti selleks olid praktilistel põhjustel omad kohad) inimesi
kes tihti olid ka ise revolutsioonis osalenud kuid olid mingil hetkel selle
hammasrataste vahele jäänud. Sümboolselt, oli see hoonetekompleks varasemalt
olnud keskkooliks – Khmer Rouge filosoofia oli, et koole pole vaja ning haridus
on saatanast, kraavi kaevamist saab õppida seda tehes ju... Kuigi muuseumi
korraldus oli näiteks Rwanda genotsiid memoriaaliga võrreldes niru, siis
õõvastavast tundest, masendusest, kurbusest ja arusaamast, et inimene on
loomariigi kõige julmem loom ja kultuurikiht selle varjamiseks on üli õhuke,
puudust ei olnud. Kompleks oli säilitatud enam vähem autentsel kujul, olid näha
voodid ahelatega, ketid põrandate küljes, kongid, kohati riideräbalad piinatute
seljast ja vereplekid. Piinatud ise olid asendatud fotodega seintel, fotod olid
nendest 14-st surnuks piinatust, kes sealt eest leiti, kui Vietnami armee
režiimi kukutas. Nagu näha, siis mu fotodel fotonäitusest kummitab kergelt seoses valgusefektidega, aga mulle tundub, et see lisab pigem tausta.
Mujal oli fotoreportaaž vangidest mug shotidena ja režiimist
üldisemalt, piinamismeetodite ülevaade, vangivalvuritele vastamise kord jms.
Ütleme nii, et selleks et kujutluspilt tööle saada oli
materjali piisavalt. Öeldakse, et ühe inimese surm on tragöödia, miljoni inimese
surm statistika, ehk siis inimese meeled on ehitatud nii, et emotsioon
miljonist surmast ei erine oluliselt emotsioonist, mis tekib ühe surma puhul
ning kindlasti pole see õud miljon korda suurem. Siin ma kardan peitub ka osa
põhjusest, miks sellise mastaabiga asju juhtub. Õõvastav, millised julmurid me
inimesed olla võime.
Numbritest – sellest konkreetsest vanglast käis nelja aasta
jooksul läbi ca 20 000 inimest, neist pääses teadaolevalt eluga ca 200 –
ehk siis 99% piinati surnuks, hukati või suri ümberkavatuslaagrites
(sunnitööl).
Nagu mahukate genotsiidide puhul ikka, ei oma keegi täpset
ülevaadet, palju inimesi tapeti, kambodža puhul on selle nelja aasta jooksul
otsa leidnute hinnangutes samuti suuri lahknevusi, aga ausalt öeldes ega see
täpne number liiga palju infot ei lisa kah – miinimum on 2 miljonit, ehk 25%
rahvastikust, samas võib see vabalt olla ka 3 miljonit. Keda siis tapeti?
Intelligentsi (piisas kui sul olid prillid, või olid töötanud õpetajana),
rahvusvähemusi, usutegeleasi, välisriikidega kunagi läbikäimist omanud inimesi
jne. Nende rühmade saatus oli karm. Intelligentsis mingi osa sai põgenema, aga
suht väikene, enamusest rahvusvähemustest tapeti üle 50%, sel ajal Kambodžas
elutsenud 50 000 budistlikust mungast elas perioodi üle ca 600-700 jne.
Robustne. Küiki kahte miljonit ei hukatud, paljud surid ise töölaagrites, sest
elanikkond paigutati massiliselt ümber loomaks kommunistlikku kollektiivset
agraarsüsteemi (Mao ja Stalini jälgedes), ilma igasuguse mehhaniseerimise ja
muu abita sisuliselt saadeti linnaelanikud maale niisutuskraave kaevama,
talupojad peksti oma taludest välja, et nad ikka üheskoos rügaks, mis
loomulikult tekitas kaose. Kombineerituna pideva surmahirmu ja tapetud
arukamate inimestega, oli otseloomulik, et see süsteem ei hakanud isegi
minimaalselt toimima ning kui peale Khmer Rouge kukutamist humanitaarabi
(põhiliselt kommunistliku bloki poolt seejuures) poleks järgnenud, siis oleks
arvatavasti veel umbes miljon või kaks nälga surnud, sest toota ei suudetud
selle 4 aasta jooksul suurt midagi. Karm lugu.
Aga kuidas selline režiim üldse võimule sai? Nagu suurosa
Kagu-Aasiast jäi ka Kambodža suuresti külmasõja hammasrataste vahele, mis
kombineerus teise maailmasõja järgse võimu jagamise, koloniaalvõimu viimaste
tõmbluste, võimuvaakumi ja leviva kommunistliku/ sotsialistliku maailmavaatega.
Kuigenotsiid leidis aset 1975-1979, siis sündmused, mis selleni viisid hakkasid
juba palju varem. Peale seda, kui jaapanlased teise maailmasõja lõpus lahkusid,
võtsid nii Kambodžas, Vietnamis kui Laoses, mis kõik olid endised prantsuse
kolooniad maad iseseisvuse meeleolud, kuigi sisemisi nägemusi, mis vormis see
iseseisvus tulla võiks (kuningriik,vabariik, rahvakommuun) oli kõikjal
erinevaid. Kolooniate minna laskmise meeleolud polnud euroopas aga veel maad
võtnud ja prantslased asusid oma koloniaalimpeeriumi taaskord ühendama. Mis
viis sõjani prantslaste ja kohalike isesseisvust pooldavate rühmituste vahel,
sõja nimeks indo-hiina sõda ja põhline võitlustanner oli Vietnam (aastaid
täpselt ei mäleta, aga 1950-ndad need on). Teise maailmasõja järgne prantsusmaa
polnud kuigi heal järjel, mistõttu see sõjapidamine muutus kiiresti üpriski
kurnavaks. Kuid et vahepeal oli maailm pöördunud külmasõja ajajärku, siis
tolleaegsel USA administratsioonil oli tugev huvi kommunismi tondi
eemalhoidmiseks piirkonnast (eriti peale Hiina liikumist kommunismile 1949),
mistõttu asuti prantslasi rahastama. Ning hiljem, kui prantsusmaa vaatamata
sellele sõjast väljus, võttis USA manipuleeriva koloniaalvõimu rolli üle. Juba
prantslaste aegadel oli mäng käinud jaga ja valitse meetoditel, kus piirkonna
(tollal kuninga) võime üksteise vastu mängiti. Hall kardinal oli uus, kõik muu
oli vana, kuniks USA Vietnamis panustas valele mehele, kes osutus lõuna
Vietnamis kõva käega diktaatoriks ja kaotas rahva igasuguse poolehoiu, tõugates
nad paljuski sotsialismi leeri võitlejaid toetama. Kuigi see CIA viga parandati
(mees mõrvati ja vahetati välja), siis oli juba hilja ja ainus viis Vietnamis
veel midagi ära teha, oli ise (oluliselt suuremad) väed sisse viia. Järgnes
Vietnami sõda, seda kõik juba teavad. Mõni tahab ma arvan juba tükk aega
küsida, mis, Kambodža genotsiid siia puutub? Mida tihti ära unustatakse on see,
et Vietnami sõja alustala ehk Ho-Chi-Minhi rada kulges põhiliselt läbi Laose ja
Kambodža. Ning USA ainus viis seda sõda võita, oli see tee mida mööda voorisid
nii väed kui varustus, mida Nõukogude Liit ja Hiina oma külmasõja partneritele,
Vietnami (vähem ka Kambodža ja Laose) sissidele jagasid. Vahepeal oli
Kambodžast saanud vaene, agasuhteliselt rahulik postkoloniaalne iseseisev
Vabariik, mida valitses kuninglikust perekonnast pärit valitsusjuht. Oli
mõningaid sotsialistlike sissi liikumisi, aga need polnud enamasti väga
radikaalsed ega populaarsed. Ametlikult oldi võetud Vietnami sõja suhtes
neutraalne positsioon. Praktiliselt valitsus ei kontrollinud lõplikult
piirialasid ja Ho-Chi-Minhi rada kulges oma soodu. Ameerika ühendriikide ajaloo
ühe tumedama plekina algatati Ho-Chi-Minhi raja tõkestamiseks meeletut pommitus
kampaaniaga, kus Laose ja Kambodža piirialadele Vietnamiga heideti sellises
koguses pomme, mis on pretsedenditu tänaseni. Isegi teise maailmasõja
pommitamised olid selle kõrval köömes. Tunnetuse saamiseks – lennukitäis pomme
iga 8 minuti tagant kaheksa või üheksa aastat järjest... Pommid varieerusid,
napalmist ja šrapnellidest kuni tavaliste lõhkekehadeni. Asjade loomuliku
käiguna, nii Kambodžas kui Laoses rahva rahulolu valitsustega, mis vaikisid
ühes muu rahvusvahelise üldsusega sellest pommitamisest, langes oluliselt,
eriti neis piirkondades, kus iga päev võis sind taevane üllatus tabada.
Erinevate sissirühmituste kandepind kasvas ning USA poolt kardetud „Doomino
efektist“, kus üks riik kukub teise järel kommunismi, sai saatuse irooniana
nende enda radikaalse lähenemise tõttu isetäituv ennustus, niipea, kui
Vietnamist väed välja tõmmati. Nii läks ka Kambodžas, tingimused talupoegade (tööstust
polnud) revolutsiooniks olid ideaalsed, võimul valitsusjuht oli kuninglikust
soost, relvi saada Nõukogude liidust ja Hiinast polnud probleem, riik oli vaene
ja pommitamiste käes kannatanud. Paari aastane kodusõda lõppes 1975-ndal aastal
rahvavabariiki pooldavajate võiduga, esialgu suhteliselt mõõdukas paistnud
revolutsioonijuht Pol-Pot (võetud nimi), kes oli oma hariduse ja ideed saanud
prantsusmaalt, osutus tegelikkuses radikaaliks.
Alguses linna tänavatel sõja
lõppu tervitanud rahvas taipas peagi, et asjalood on läinud hoopis halvaks.
Reaalsustaju kaotanud diktaatorina Pol Poti ja co poolt korraldatud oma kodanike massimõrva
kampaania on üks suurimaid ajaloos. Punkti pani sellele värske Vietnami
kommunistliku riigi vägede sissetung, mille põhjustas ühest küljest toimuva
brutaalsus ja halb maine isegi kommunismi leeris ning teisalt fakt, et oma
karistamatuse tundes tegid Punased Khmerid reide ka Vietnami territooriumil.
Huvitavate faktidena tasub veel mainida, et tänaseks pole Kambodžas sisuliselt
genotsiidi kuritegude üle kohut mõistetud. Valitud president on võimul juba ca
30 aastat ja korra peale valimiste kaotust tuli ta võimule uuesti jõuga, mees
ise oli mingil ajal tegev ka khmeride režiimis ja on (endine) kommunist. Viimati
peale 2013 aasta valimisi toimunud protestid suruti brutaalselt maha. Pol Pot
ja Khmerid saadi Džunglist välja lõpuks alles 1990-ndate keskel, seni toimus
sisuliselt kohati kodusõda. See kestis nii pikalt, sest demokraatlik lääs
USA-ga eesotsas toetas Punaseid Khmere, ehk massimõrva autoreid (seaduslik
valitsus mis kukutati kommunistliku Vietnami vägede poolt...). Viimane fakt
näitab selgesti, kui räpane oli/on maailma poliitika, kui põhimõtte lagedad on
väidetavalt ülimaid põhimõtteid taga ajavad tegelased tegelikult ning kui
võssa pannakse meetoditega kultuuriruumi tundmatuse või radikaalsusesse
kaldumise tõttu.
Jääb vaid nentida, et kui maailmas ringi vaadata, siis
kahjuks tundub, et sittagi pole muutunud, uus külma sõja laadne toode on
liinidelt maha tulemas, ning nii kurb kui see ka pole, on Eesti sattumas selle
rindejoonele, nagu Kagu-Aasia oli eelmise külma sõja korral... Selline
rindejoonel olek on antud näite puhul selgelt väga karm, ning kui siit on
midagi õppida, siis seda, et kõige rumalam, mis sellisel juhul teha saab, on esiteks
kalduda radikalismi ja teiseks pöörduda üksteise vastu või siis anda võimalus
sisemisi vastuolusid ära kasutada.
Nii, nüüd kiskus filosoofia ja maailmarahu peale ära ;).
Tegelt pidin ma reisist rääkima mille tausta osas on genotsiid kahtlemata
oluline info, kuid tegelikult veetsime me Phnom Phenis vaid päevakese, lisaks
muuseumile promeneerisime jõepromenaadil, tsillisime turul, hängisime niisama
ringi. Ja siis sai lõunasse paradiisirandadele põrutatud. Alustuseks oli
Sihanoukville, mis on back backerite paradiis ja Kambodžas ka nende peopealinn.
Vesi oli 30 kraadi,õhk oli soojem, liiv oli valge, õlu oli hea, beer bongis
saime pähe, kookospühkli piimast saime küllastuse. Ega seal palju muud
juhtunudki : ). Aa, selgus, et see on ka eestlaste hulgas pop koht, suisa eesti
omanikega ja töötajatega võõrastemaja oli ning eesti kaasomanikega baar, kust
sai ka Viru Valget soovi korral. Selgus ka, et puhkuse mode oleme osavalt sisse
elanud, kui üritasime pühapäeval Vietnami viisat minna taotlema, teadmata, et
on pühapäev ja saatkond kinni. Järgmine päev saime taotluse siiski tehtud.
Et Sihanoukville rand polnud piisavalt tuus veel, siis sai võetud paat Koh Rongi
saarele, kus oli veel mitu veelgi kenamat randa ja oivalised õhtused barbequed,
minu lemmikuks jäi grillitud tuunikala.
Et ma tegelt ei ole suurem asi rannahunt, siis sai endale ka vähe muud tegevust sebitud ning sukeldumas käidud. Ära hellitatud tõbras nagu ma olen (sukeldumise koha pealt), saan nentida, et midagi liiga erilist need 2 sukeldumist polnud – Cuttle fish, mõned krabid ja palju erinaevaid koralli ja vähem erilisi kalaliike, mereusse,paar krevetti ja muud sellist. Nähtavus oli kah tormi tõttu niru võitu. Aga vähemasti sai üle kahe aasta vee all hingamine jälle meelde tuletatud. Huviatv oli ka see, et üks eesti tütarlaps tegi samas parasjagu oma Open Water litsentsi, esimene kord kui välismaal sukeldudes eestlast trehvan.
Et ma tegelt ei ole suurem asi rannahunt, siis sai endale ka vähe muud tegevust sebitud ning sukeldumas käidud. Ära hellitatud tõbras nagu ma olen (sukeldumise koha pealt), saan nentida, et midagi liiga erilist need 2 sukeldumist polnud – Cuttle fish, mõned krabid ja palju erinaevaid koralli ja vähem erilisi kalaliike, mereusse,paar krevetti ja muud sellist. Nähtavus oli kah tormi tõttu niru võitu. Aga vähemasti sai üle kahe aasta vee all hingamine jälle meelde tuletatud. Huviatv oli ka see, et üks eesti tütarlaps tegi samas parasjagu oma Open Water litsentsi, esimene kord kui välismaal sukeldudes eestlast trehvan.
Järgmisel päeval sai hommikul seikluspargis käidud, mille
pileti sukeldumisega seoses pool muidu sain (25 taala poleks küll maksma nõus
olnud nagu seal letihind oli). Mingid vene poisid olid suht laheda seiklusraja
puude tippu džunglisse ehitanud, vürtsi lisas siuke 15-20 meetrit sekundis tuul
asjale. Venelastehulgas on (või noh, oli enne rublakriisi) Sihanoukville ja
selle ümbrus igati popp koht, seal oli ka venekeelseid silte, poode ja värke.
Kevadepoole oodati ma saan aru suisa 30 tuhandet turisti mingile üritusele, mis
sest kriisi valguses saab ei tea. Aga et
seikluspargist aimu saada, siis üks video teile siia parem stiili näiteks.
Pääle seda kui ma olin oma ronimised ära roninud matkasime
üle mäe Long Beachile, mis on üks kaunemaid randasid mida ma üldse nägema
juhtunud olen.
Koh Rong on üldse super kena, ega sellest ilma asjata mingit eco
kuurortit rikkamat sorti turistile plaanita teha Kambodža valitsuse ja suurima
panga/kontserni poolt. Leping 99 aastaks asi neile rentida odavalt on tehtud ja
teostus on ainult aja küsimus. Mini versioon või näidis eco kuurortist on seal
lähedal väiksematel paarissaartel überrikaste kuurorti näol juba tehtud. See
matk läbi džungli ja ronimine üle mäe, kus kohati oli suisa köied pandud, sest
oli päris karm ja järsk rada, oli elamus omaette.
Rand ja väike rannavolle kohalike poistega oli kah mõnus, päikeseloojang vähe pilvine, aga päeva adreka pauk oli selgelt 2 meetrise lainega tagasisõit kohalikus kaluripaadis (2 päeva oli 20 m/s puhunud, laine oli nii väike ainult tänu sellele, et sügavus saare ja mandri vahel üle 10 m ei läinud). Ühtegi kuiva kohta peale seda poole tunnist sõitu polnud, see oli selge, munadeni märjaks sai muidugi juba paati ronides : ). Järgmise päeva tagasisõit mandrile, läks samasse ooperisse, sest tiibur oli puruks ja ei käinud, üle viidi sukeldumispaadiga. Ütleme nii, et mul natuke merekogemust on, aga nende kahe ja poole tunni jooksul käis pilk mitu korda vaatamas, kus need päästevestid nüüd olidki ;).
Rand ja väike rannavolle kohalike poistega oli kah mõnus, päikeseloojang vähe pilvine, aga päeva adreka pauk oli selgelt 2 meetrise lainega tagasisõit kohalikus kaluripaadis (2 päeva oli 20 m/s puhunud, laine oli nii väike ainult tänu sellele, et sügavus saare ja mandri vahel üle 10 m ei läinud). Ühtegi kuiva kohta peale seda poole tunnist sõitu polnud, see oli selge, munadeni märjaks sai muidugi juba paati ronides : ). Järgmise päeva tagasisõit mandrile, läks samasse ooperisse, sest tiibur oli puruks ja ei käinud, üle viidi sukeldumispaadiga. Ütleme nii, et mul natuke merekogemust on, aga nende kahe ja poole tunni jooksul käis pilk mitu korda vaatamas, kus need päästevestid nüüd olidki ;).
Tagasi Sihanoukvilles korjasime oma passid ja Vietnami
viisad üles, nentisime, et kurb lugu, aga sama õhtu bussid järgmistesse
piirilähedastesse linnadesse Kampot'i ja Kep'i on välja müüdud, mängisime kaarte, hängisime natuke
back backerite baaris ja kerisime kotile, lootuses hommikul liikuma saada.
Hommikul oli seis bussidega sama nutune, seega sai ennast sebitud jagatud takso
peale, põhimõtteliselt tavaline sõiduauto mis mängib bussi, hind suht sama. Maksime
veits juurde, et ta meid päris piirile viiks ja voila – selleks korraks sai
Kambodža seiklus läbi. Poolteist nädalat on vähe võitu, et mingi riigi teemal
väga sõna võtta või targutada, jääb vaid nentida et meeldis, ning kui nad
poleks 35 aastat tagasi kogu oma intelligentsi maha löönud või ära pagendanud
siis võiks tegu olla päris asjaliku riigiga ;). Aga küll aeg parandab ka selle
haava.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar